Thursday, March 14, 2013

ႏွစ္ၿပည္ေထာင္ေရႊလမ္းေငြလမ္းေဖါက္ၿပီးေနာက္၀ယ္…



ႏို၀င္ဘာ၊ ၂၀၁၂အတြင္း သမၼတအိုဘားမား၏သမိုင္း၀င္ကနဦးခရီးစဥ္ႏွင့္၊ ယင္း၏ မေရွးမေႏွာင္းကာလအတြင္း ဥပေဒၿပဳထုတ္ၿပန္ခဲ့ေသာ ရက္သားကာလသက္တမ္းမွ်သာရွိေသးသည့္ ႏိုင္ငံၿခားရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုဥပေဒ တို့က ၿမန္မာႏိုင္ငံ၏အနာဂါတ္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ အလင္းတံခါးကိုစင္ၿပိဳင္ဖြင့္ႏိုင္္ခဲ့သည္။ FDI (Foreign Direct Investment) ကိုၿပည္တြင္းတြင္သာမက၊ ၿပည္ပ ၿမန္မာလူမ်ိဳးတိုင္း (အထူးသၿဖင့္စီးပြားေရး ေရႊလမ္းေငြလမ္းေဖါက္ၿပီးသူေတြ၊ ေဖါက္ၾကဆဲသူေတြ ႏွင့္ေနာင္လည္းလမ္းေဖါက္လတၱံ့ေသာသူအားလံုး) အတြက္ ၾကီးစြာေသာေၿမွာ္လင့္ခ်က္ၾကီး တခုၿဖစ္ခဲ့ပါသည္။ အမွန္ဆိုရလ်င္(၂၀၁၂) ႏိုင္ငံၿခားရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွု ဥပေဒ သည္ၿမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ပထမဥိးဆံုးအၾကိမ္ၿပဌာန္းခဲ့ေသာ ဥပေဒမဟုတ္သကဲ့သို့၊ ႏိုင္ငံတကာ၏ တုိက္ရိုက္ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုတို့ႏွင့္မစိမ္းေတာ့ေသာ ဥပေဒတခုပင္ၿဖစ္ပါသည္။ အဂၤလိပ္အစိုးရလက္ထက္ ၿပဌာန္းခဲ့ေသာ (1914) Burma Companies Act, ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစနစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလ၏ (၁၉၅၀)ၿပည့္ႏွစ္ အထူးကုမၸဏီအက္တ္ (အက္ဥပေဒအမွတ္-၅၄)၊ Burma Companies Regulation (1957), 1955 Burma Companies (Amendment) Act၊ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္၀ပ္ပိၿပားမွုတည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ့မွ ထုတ္ၿပန္ခဲ့ေသာ (၁၉၈၈) ၿမန္မာႏိုင္ငံၿခားရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုဥပေဒ ၊ (၁၉၈၉) ႏိုင္ငံပိုင္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားဥပေဒ၊ (၁၉၉၀) ပုဂၢလိက ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းဥပေဒ ႏွင့္ ေငြေရးေၾကးေရးဆိုင္ရာအဖြဲ့အစည္းမ်ားဥပေဒ၊  (၁၉၉၀-၁၉၉၁) ကုန္သြယ္ခြန္ လုပ္ငန္းဥပေဒ၊ (၁၉၉၄) ၿမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုဥပေဒ၊ စသည္တို့ကား လက္ရွိဥပေဒမတိုင္မွီ ကတည္းက ေပၚထြက္က်င့္သံုးခဲ့ေသာ၊ က်င့္သံုးဆဲၿဖစ္ေသာ ဥပေဒၿပဌာန္းခ်က္မ်ားၿဖစ္ၾကသည္။ ယငး္ဥပေဒ တို့တြင္ ကုန္သြယ္ခြန္လုပ္ငန္းဥပေဒ ႏွင့္ ႏိုင္ငံၿခားရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုဥပေဒ မ်ားကိုသာ ၿပန္လည္ၿပဳၿပင္ ေရးဆြဲအသစ္ ၿပဌာန္းခဲ့ၿခင္းၿဖစ္ပါသည္။ လက္ရွိၿပဌာန္းလိုက္ေသာဥပေဒပါၿပဌာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္မဆန့္က်င္သေရြ့၊ မူလက ၿပဌာန္းခဲ့ေသာဥပေဒမ်ားအရ ေပၚထြက္ခဲ့ေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအားလံုးတို့က မူရင္းၿပဌာန္းခ်က္မ်ား ၏ခံစားခြင့္ အခြင့္အေရးမ်ား ဆက္လက္တည္ရွိခံစားခြင့္လည္းေပးထားေပသည္။ သက္ဆိုင္ရာအစိုးရအဖြဲ့ အစည္းမ်ားႏွင့္ၿပည္ေထာင္စု လြတ္ေတာ္မွ ဤFDI ဥပေဒသစ္အတြက္လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား ထြက္ေပၚလာၿခင္း မရွိေသးမွီ၊ မူလဥပေဒလုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကိုဆက္လက္က်င့္သံုးလိုက္နာၾကရန္လိုအပ္ေၾကာင္း လည္းဥပေဒ သစ္ကညႊန္ၿပထားေပသည္။ ေနာင္ဆက္တိုက္ထြက္ေပၚလာမည့္လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကလည္း၊ မူလခံစားခြင့္ မ်ားပ်က္ပ်ယ္သြားၿခင္းမရွိေစရန္၊ အကာအကြယ္ေပးမည္ု့အာမခံခ်က္မ်ားလည္း မၾကာမွီ ေပၚထြက္လာမည္ ၿဖစ္ေၾကာင္းၾကားသိရသည္။
ဤေနရာတြင္တိုက္ရိုက္ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုဟူေသာေ၀ါဟာရကိုနားလည္ၾကရန္လိုအပ္လာပါသည္။ အစိုးရသစ္မေပၚေပါက္မွီကၿမန္မာႏိုင္ငံတြင္းလာေရာက္ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံၾကေသာ၊ ၿပည္ပလုပ္ငန္းရွင္အမ်ားစုမွာ ပင္ရင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ား (principle investors) မဟုတ္ၾကဘဲ၊ ပြဲစား (သို့မဟုတ္) လုပ္ငန္းခြဲ (brokerage or regional branch) မ်ားသာၿဖစ္ပါသည္။ ထိုေခတ္ကာလ၏ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မွု၊ စာရြက္ေပၚတြင္သာရွိၿပီး၊ အာမခံခ်က္မရွိ ရွင္းလင္းတိက်မွုကင္းေသာ ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုဆိုင္ရာၿပဌာန္းခ်က္မ်ား၊ တည္ၿငိမ္မွုမရွိေသာေငြေရးေၾကးေရးလည္ပါတ္မွုစနစ္၊ အေၿပာင္းအလဲၿမန္ေသာလုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား၊ လက္သင့္ရာခြင့္ၿပဳမိန္ု့ခ်ေပးေသာ (cronyism) စနစ္ၾကီးစိုးခဲ့ၿခင္း ႏွင့္အဆိုးရြားဆံုးၿဖစ္သည့္ လာဘ္ေပး လာဘ္ယူမွုမ်ားေၾကာင့္ principle investors မ်ားမရွိသေလာက္ကင္းမဲ့ခဲ့ေပသည္။ ေသြးတိုးစမ္းသည့္ အေနၿဖင့္ေရာက္ရွိလာၾကေသာ ယင္း direct investorsလူနည္းစု မ်ားမွာလည္း သက္ဇိုးမရွည္ဘဲ ၿပန္ထြက္သြားခဲ့ၾကသည္။ ေန့ၿမင္ညေပ်ာက္ၿပည္ပရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုမ်ား ၾကီးစိုးခဲ့ေသာ အခ်ိန္ၿဖစ္ေပသည္။ ၁၉၈၈/၈၉ ကာလစတင္အစပ်ိဳးခဲ့ေသာရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုတို့သည္ (၁၉၉၄/၉၅) ခန့္ေလာက္တြင္အတံုးအရံုးႏွင့္ ဘံုးဘံုးလဲကုန္ၾကသည္။ ယင္းေခတ္ကာလကၿပည္ပရင္းႏွီးၾကသူမ်ားအတြက္ ဥပေဒကေပးထားေသာ အက်ိဳးခံစားခြင့္မ်ားကိုေသေသၿခာၿခာေလ့လာၾကည့္မည္ဆိုပါက၊ ေဒသတြင္းအိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားထက္ပင္ ပိုမိုသာလြန္ေကာင္းမြန္ေၾကာင္းေတြ့ရမည္ၿဖစ္သည္။ သို့ေသာ္လည္းဥပေဒသည္စာရြက္ေပၚတြင္ရွိခဲ့ေသာ ေခတ္ကာလအၿဖစ္သမိုင္းတြင္ခဲ့သည္ကားအမွန္။  ၿမန္မာႏိုင္ငံကဲ့သို့ေသာ ဖြံ့ၿဖိဳးဆဲ (၀ါ) ဖြံ့ၿဖိဳးမွုတြင္ ေခတ္ေနာက္က်က်န္ခဲ့ေသာႏိုင္ငံမ်ားအေနၿဖင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ားလူေနမွုစနစ္ၿမွင့္တင္ေရး၊ အနည္းဆံုးအိမ္နီးခ်င္း နိုင္ငံမ်ားႏွင့္ရင္ေဘာင္တန္းႏိုင္ေရးအတြက္ အဓိကလိုအပ္ခ်က္ကား၊ ႏိုင္ငံတိုးတက္မွုကို တိုက္ရိုက္အက်ိဳးၿပဳႏိုင္မည့္ ၿပည္ပအကူအညီရရွိေရးပင္ၿဖစ္ေပသည္။ ယင္းအကူအညီဆိုရာတြင္ ေငြပင္ေငြရင္းသာမက၊ အတတ္ပညာပါသယ္ေဆာင္လာၿပီးၿပည္တြင္းတြင္အေၿခခ်ကုန္ထုတ္လုပ္ေသာ နည္းလမ္းသည္သာအထိေရာက္ဆံုးၿဖစ္သည္ဆိုသည့္အခ်က္ပင္ၿဖစ္သည္။ ဤေနရာတြင္ ထုတ္ကုန္ပစၥည္းကိုအမ်ားၿပည္သူက၀ယ္ယူသံုးစြဲႏိုင္မွုလည္းရွိၿပီး (domestic commodity distribution)၊ ေရာင္းခ်ရရွိေငြကို ယင္းလုပ္ငန္းတြင္ၿပန္လည္ရင္းႏွီးေသာ (re-investment) တို့ကားတုိက္ရိုက္ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွု၏ အႏွစ္သာရမ်ားပင္ၿဖစ္ေပသည္။ GDP (Gross Domestic Product index) ဟူ၍ႏိုင္ငံတနိုင္ငံ၏ဖြံ့ၿဖိဳးမွုကို တိုင္းတာေသာညႊန္ၿပကိန္းကိုတိုက္ရိုက္ၿမွင့္တင္ေပးေသာ တြန္းအားတြက္ FDI ကိုအဓိကမ႑ိဳင္အၿဖစ္ သတ္မွတ္ထားၾကသည္။ ၿပည္ပမွစက္ရံုတခုလာေဆာက္၍လည္ပါတ္ရံုမွ်ေလာက္ႏွင့္ direct investment ဟုဆို၍မရဟူေသာအခ်က္ကိုၿပည္သူအမ်ားကနားလည္လာၾကေသာေခတ္ၿဖစ္ေနေပၿပီ။လက္ရွိတြင္ကား၊  ကုန္ၾကမ္းေပး ကုန္ေခ်ာလည္းယူ၊ ယင္းကုန္ေခ်ာအားလံုးကို ၿပည္ပတြင္ၿပန္လည္တင္ပို့ေရာင္းခ်၍ရသမွ်ေသာ ေဒၚလာေငြကိုလည္းၿပည္ပသို့ၿပန္လည္သယ္ထုတ္ေသာ repatriation စနစ္ကိုသာအေၿခၿပဳေသာရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွု မ်ားသာမ်ားေနေပေသးသည္။(CMP ေခၚ Cutting, Making & Production) စနစ္သည္ အဆံုးတြင္၊ ႏိုင္ငံအတြက္အက်ိဳးအၿမတ္မက်န္လိုက္ရေသာ ကုန္ထုတ္လုပ္မွုစနစ္တခုသာၿဖစ္ေနသၿဖင့္၊ ေရရွည္အေၿခၿပဳ ၍မရႏိုင္ေတာ့ဟူေသာအခ်က္ကိုေကာင္းစြာသေဘာေပါက္ၾကဘို့လိုေပၿပီ။ ယင္းစနစ္က ေပးေသာတခု တည္းေသာအက်ိဳးအၿမတ္ကားၿပည္တြင္းအလုပ္သမားမ်ားအလုပ္အကုိင္ရရွိရံုသာဟူေသာအခ်က္ပင္။ ႏိုင္ငံတကာစံႏွုန္းမ်ားအရ FDI တခုအၿဖစ္သတ္မွတ္ႏိုင္ေသာညႊန္ၿပခ်က္မ်ားကား - ဆန္းသစ္၍ႏိုင္ငံအတြက္ တိုက္ရိုက္အက်ိဳးၿပဳႏိုင္၍အသံုးတဲ့ေသာနည္းပညာကိုအေၿခခံသည့္ကုန္ထုတ္မွုစနစ္ကိုသယ္ေဆာင္လာၿခင္း၊ ထိုမွထြက္ေပၚလာေသာ ထုတ္ကုန္ပစၥည္းကိုႏိုင္ငံႏွင့္ေဒသတြင္းလူမ်ားစုက ေကာင္းစြာအသံုးၿပဳႏိုင္ၿခင္း၊ အနဲဆံုး(၁၀)ရာခိုင္ႏွဳန္းထက္မကေသာ စီမံခန့္ခြဲမွုဆိုင္ရာရင္းႏွီးမွုရာႏွဳန္း က်န္ရွိေစၿခင္း၊ ေရရွည္အတြက္ ေမ်ွာ္မွန္းေသာအက်ိဳးရွိမွုရွိၿခင္း၊ ရင္းႏွီးမွုအက်ိဳးအၿမတ္ကရရွိေသာ အထြက္ (out-flow) ထက္အ၀င္(in-flow)ကိုဦးစားေပးေသာ net-inflow ေကာင္းမြန္သာလြန္ၿခင္း၊ နည္းပညာလက္ဆင့္ ကမ္းေၿပာင္းေပးမွု စနစ္ရွိၿခင္း၊ စသည္တို့အေပၚမ်ားစြာအေၿခၿပဳထားသည္ဆိုသည့္အခ်က္ပင္။
ၿမန္မာႏိုင္ငံအားလက္ရွိရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံေသာႏိုင္ငံၾကီးမ်ားတြင္၊ စကၤါပူ ႏွင့္ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို့ကဥိးေဆာင္ေနေသာ္လည္း၊ တရုတ္၊ အိႏၵိယႏွင့္ အၿခားအိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားက နယ္စပ္ကုန္သြယ္စီးဆင္းမွုနည္းၿဖင့္ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံၿပဳမွုကိုေတြ့ရသည္။
လက္ရွိၿမန္မာႏိုင္ငံ၏အေနအထား - (extract from Asian Development Bank Report, 2011, pub. Apr. 2012) & International Monetary Fund Report 2012)
စုစုေပါင္းလူဦးေရ -  ၆၀.၆၂ သန္း
ၿမိဳ့ေပၚေနလူဥိးေရ - ၃၃.၉%
စာတတ္ေၿမာက္မွုႏွဳန္း - ၉၂%
ဆင္းရဲမြဲေတမွုႏွဳန္း (တေန့လုပ္အားခ $1.25 ထက္ေလ်ာ္နဲရရွိသူ) - ၂၅.၆%
ေမြးဖြားသူကေလးဥိးေရ(၁၀၀၀)တြင္(၅)ႏွစ္ေအာက္ေသဆံုးသူ - ၆၆ ဦး
သန့္စင္ေသာေသာက္သံုးေရရရွိသူ - ၈၃%
ႏွစ္စဥ္ GDP Growth % - ၅.၅% (အစိုးရကိန္းဂဏန္းမ်ားက ၁၀%ဟုဆိုထားသည္)
ႏွစ္စဥ္ CPI (Consumer Price Index/Inflation rate) - ၄.၂ မွ ၅.၀ %
အလုပ္လက္မဲ့ႏွဳန္း - ၄.၀%
ပ်မ္းမွ် သက္တမ္း (Life expectancy at birth) - ၆၂ ႏွစ္
ေရခံေၿမခံေကာင္းေသာ FDI ကိုစတင္အေကာင္ထည္ေဖၚၾကရာတြင္ ၿမန္မာဘက္မွအထူး သတိထား ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သင့္ေသာအခ်က္မ်ားကို ကမၻာ့ဘဏ္၊ အာရွဖြံ့ၿဖိဳးမွုဘဏ္တို့ကမီးေမာင္းထိုးၿပထားသည္။ ယင္းအခ်က္မ်ားကား၊ ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုမ႑ိဳင္ႏိုင္ငံၾကီးမ်ားၿဖစ္သည္. အေမရိကႏွင့္ဥေရာပကိုေသြးေဆာင္ႏိုင္မွု ေကာင္းစြာၿပဳႏိုင္ေစေသာအေၿခခံမ်ားၾကိဳတင္ခင္းက်င္းထားရန္လိုေၾကာင္းေဖၚညႊန္းၿပဆိုထားေပသည္။
(၁) ပြင့္လင္းထင္သာေသာ စီးပြားေရးစီမံခန့္ခြဲမွုစနစ္အေၿခတက် ေဖၚထုတ္ႏိုင္ၿခင္း၊ (transparency)
(၂) မွန္ကန္တည္ၿငိမ္ေသာေငြေၾကးလည္ပါတ္မွု ႏွင့္ဘဏ္လုပ္ငန္းစနစ္ရွိၿခင္း၊ (cash flow and banking systems)
(၃) ေၿမယာကိုအဆင္သင့္အသံုးၿပဳႏိုင္ေသာ land development ေရ/မီး အဆင္သင့္ရရွိၿခင္း၊ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးေၿဖာင့္ၿဖဴးအဆင္ေၿပေစၿခင္း (navigation and infra-structure development) ၊ စသည့္အေၿခခံေကာင္းမ်ားဖန္တီးထားေပးၿခင္း၊
(၄) တည္ၿငိမ္ေသာႏိုင္ငံေရးအေၿခအေနရွိၿခင္း၊ ဥပေဒမ်ား၏ရွင္းလင္းၿပတ္သားတိက်မွု၊ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွု၊ အေၿပာင္းအလဲနည္းပါးမွု ရွိၿခင္း၊ (stability of the country’s political and legal systems)
(၅) ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုဥပေဒႏွင့္လုပ္ထံုးလုပ္နည္းဥပေဒမ်ားအတိုင္းတေသြမတိမ္းေဆာင္ရြက္ၿခင္း၊ လက္သင့္ရာလုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္အခြင့္အေရးမ်ား ကင္းစင္ၿခင္း၊ လဘ္ေပးလာဘ္ယူမွုကိုထိန္းေၾကာင္း အေရးယူႏိုင္ေသာ ဥပေဒမ်ားတိတိက်က်ရွိေနၿခင္း၊ (business protection and contract binding authority)
(၆) စီးပြားေရးဆိုင္ရာညႊန္ၿပကိန္းမ်ားစစ္မွန္တိက်ၿခင္း၊ ယင္းကိန္းဂဏန္းမ်ား တည္ၿငိမ္ၿခင္း၊ (stability of economic indicators which reflect the reality)
ဤအခ်က္ၾကီးမ်ားက principle investors မ်ားကိုအဓိကဆြဲေဆာင္ေစႏိုင္မည့္ေရခံေၿမခံေကာင္းမ်ား ပင္ၿဖစ္ပါသည္။
ယခုအသစ္ၿပဌာန္လိုက္ေသာဥပေဒကိုေလ့လာၾကည့္ပါကႏိုင္ငံတကာႏွင့္ရင္ေဘာင္တန္းႏိုင္ၿပီးေစ်းကြက္စနစ္ကိုေကာင္းစြာ၀င္ဆံ့ႏိုင္မည့္၊ စီးပြားေရးအက်ိဳးအၿမတ္မ်ား (investment incentives) ေတြ့ရသည္။ ယင္းတို့အထဲတြင္ -
(၁)  ၿပည္ပinvestors မ်ားကိုေကာင္းစြာမက္လံုးေပးႏိုင္မည့္ tax holidays ေခၚအခြန္လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ ကိုကနဦး(၅)ႏွစ္ေပးထားသည္သာမက၊
(၂)  ၿပည္တြင္းသို့သြင္းယူလာမည့္၊ စက္ကိရိယာႏွင့္ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း အတြက္အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ေပးထားၿခင္း၊ (၃) ယခင္ကၿပည္ပရင္းႏွီးသူမ်ားကို ေၿမၾကီးငွားရမ္းခြင့္ကန္ု့သတ္ခ်က္မ်ား ကိုပယ္ဖ်က္လိုက္ၿခင္း၊
(၄) ၿပည္ပသို့ၿပန္တင္ပို့ေရာင္းခ်လ်င္ရရွိေသာအၿမတ္ေငြေပၚတြင္ သက္သာခြင့္(၅၀%)ေပးထားၿခင္း၊
(၅) မိမိလုပ္ငန္းတိုးတက္မွုအတြင္သုေတသနၿပဳမွု၊ ဖြံ့ၿဖိဳးမွုလုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ပါက အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ေပးၿခင္း၊ (၆) ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုပမာဏထည့္၀င္မွုရာႏွဳန္းကို ၿပည္တြင္း၊ ၿပည္ပ(၂)ဖက္လံုးကလြတ္လပ္စြာညွိႏွိဳင္း သတ္မွတ္ႏိုင္ၿခင္း၊
(၇) ခြင့္ၿပဳထားေသာစီးပြားေရးလုပ္ငန္းအမ်ိဳးအစားအခ်ိဳ့တြင့္ၿပည္ပရင္းႏွီးမွုရာႏွဳန္းၿပည့္ၿမွဳပ္ႏွံခြင့္ၿပဳၿခင္း၊
(၈) ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုစာခ်ဳပ္တြင္ arbitration အခ်က္ကိုထဲ့သြင္းခြင့္ၿပဳၿခင္းေၾကာင့္၊ ပုိင္ဆိုင္သူမ်ားၾကား အၿငင္းပြားမွုကို အခ်င္းခ်င္းညွိႏွိဳင္းေၿဖရွင္းခြင့္ရၿခင္း၊ အဆိုၿပဳခ်က္ ႏွင့္ ခြင့္ၿပဳမိန့္တို့ကိုလက္ခံၿခင္း၊ လက္မခံၿခင္းကိုအခ်ိန္ကာလတိတိက်က် သတ္မွတ္ အေၾကာင္းၿပန္ၿခင္း၊ အဆိုၿပဳၿခင္းကိုလက္ခံေၾကာင္း (၁၅)ရက္အတြင္းေၾကၿငာေပးၿခင္း၊ ခြင့္ၿပဳမိန့္ကို ရက္(၉၀)အတြင္းထုတ္ၿပန္ေပးၿခင္း၊
(၉) ပဋိညဥ္ခ်ဳုပ္ဆိုေသာကာလအတြင္းႏိုင္ငံပိုင္မၿပဳလုပ္ၿခင္း၊ ရပိုင္ခြင့္ကိုထည့္၀င္ခဲ့ေသာႏိုင္ငံၿခားေငြၿဖင့္ ထုတ္ေပးရန္အာမခံခ်က္ၿပဳၿခင္း၊
(၁၀) ယင္းသို့အဆိုၿပဳလႊာတင္သြင္းလာၾကသူမ်ားကို၊ ရွင္းလင္းၿပတ္သားေသာစနစ္သံုး၍၊ ခြင့္ၿပဳမိန္ထုတ္ေပးၿခင္း၊ ခြင့္ၿပဳေရြးခ်ယ္ၿခင္းလုပ္ရပ္ကိုလူသိရွင္ၾကားထုတ္ၿပန္ေပးၿခင္း၊
ဤဥပေဒ၏ေနာက္ဆက္တြဲ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းၿပဌာန္းခ်က္မ်ားေပၚထြက္လာသည္ႏွင့္အမွ် ၿမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုက႑ရုပ္လံုးပီၿပင္ႏိုင္မည္ၿဖစ္သည္။ ဆြဲေဆာင္မွုမ်ားရွိေသာ incentives မ်ားရွိသကဲ့သို့၊ ေၿမစမ္းခရမ္းပ်ိဳးသြားရဥိးမည့္ၿပဌာန္းခ်က္အခ်ိဳူ့ကိုလည္းေတြ့ရသည္။ က်ြမ္းက်င္မွုဆိုင္ရာ၀န္ထမ္းေနရာမ်ားတြင္၊ ၿမန္မာႏိုင္ငံသားပညာရွင္မ်ားကိုႏွစ္အလိုက္အခ်ိဳးက်တိုးတက္ေနရာ ေပးသည့္ေနရာတြင္၊ ၃-၄ ႏွစ္ေလာက္ အတြင္း(၇၅%)ေက်ာ္အထိတိုးတက္ေနရာေပး၍ရႏိုင္မရႏိုင္ဟူေသာ အခ်က္သည္သံသယၿဖစ္ဘြယ္ ၿဖစ္ေနေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံတကာေဘာဂေဗဒက်ြမ္းက်င္သူတို့ကမွတ္ခ်က္ၿပဳၾကသည္။ ထို့အၿပင္ၿပည္ပက်ြမ္းက်င္သူ မ်ားအတြက္သတ္မွတ္လစာအၿပင္ခံစားခြင့္မ်ားေပးရာတြင္၊ ေနထိုင္စားေသာက္စရိတ္အၿပင္၊ က်န္းမာေရး၊ လူမွုေရးဆိုင္ရာ ပံ့ပိုးမွု၊ အာမခံစနစ္မည္မွ်အတိုင္းအတာအထိ၊ ေပါက္ေရာက္ေအာင္ပံ့ပိုးေပး ႏိုင္မည္ဆိုသည့္အခ်က္ကိုစိတ္ပူပန္သူတို့ကပူပန္ၾကသည္။ ယခုခ်ိန္တိုင္ ၿပည္ပက်ြမ္းက်င္သူမ်ားအတြက္ အဆမတန္ေသာ လစာမ်ားသာမက၊ အပန္းေၿဖစရိတ္စသည္တို့ကအစ၊ ၿပည့္စံုေအာင္ ပံ့ပိုးေပးရသည့္အတြက္၊ ၿပည္ပပညာရွင္မ်ားကိုခန့္ထားရန္၊ ၿပည္တြင္းစီးပြားေရးလုပန္ငန္းမ်ားက လက္တြန့္ေနၾကေသးသည္။ မိမိစီးပြားေရးႏိုင္ငံတကာအဆင့္အတန္းမွီေရးအတြက္ ကုိယ္ထူကိုယ္ထ ၾကိဳးစားနည္းလမ္းရွာေနရသည့္ အဆင့္ေလာက္သာရွိေသးသည္။ မိမိႏွင့္နီးစပ္ရာ (သို့မဟုတ္) သားသမီးမ်ားထဲမွ ႏိုင္ငံၿခားပညာသင္ၾကား တတ္ေၿမာက္သူမ်ားကိုၿပန္လည္ေခၚယူၿပီး၊ လုပ္ငန္းကိုဥိးစီးလုပ္ေစသည့္အေၿခေနမ်ိဳးကို အခ်ိဳ့ လုပ္ငန္းမ်ား တြင္ေတြ့ရသည္။ အလုပ္ခန့္ထားသူအလုပ္သမားမ်ားအတြက္၊ မၾကာမွီကၿပဌာန္းခဲ့ေသာ လူမွုဖူလံုေရးဥပေဒ တြင္အၾကံဳး၀င္ေစေရးအတြက္ စနစ္တက် မွတ္ပံုတင္ၿခင္း၊ ခံစားခြင့္မ်ားကို က်ယ္က်ယ္ၿပန့္ၿပန့္ထိထိ ေရာက္ေရာက္လုပ္ေပးနိုင္ေသာအခြင့္အလမ္းမ်ားဖန္တီးေပးႏိုင္ရန္လိုအပ္ပါသည္။ ၀င္ေရာက္လာေသာ ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံသူတို့၏ရိုးသားေၿဖာင့္မတ္မွုကို မည္သည့္နည္းႏွင့္တိုင္းတာမည္၊ ဥပေဒအရအေရးယူရာတြင္ ႏိုင္ငံ၏အက်ိဳးကိုယုတ္ေလ်ာ့ေစမွုမွကာကြယ္ႏိုင္ေအာင္၊ မည္သည့္အတိုင္းအတာ အထိၿမန္ၿမန္ေဆာင္ရြက္ အေရးယူႏိုင္မည္ ဆိုသည့္အခ်က္ကလည္းအဓိကစိမ္ေခၚေနမည့္ကိစၥၿဖစ္ေနေပသည္။  ဥပေဒ၏ တားၿမစ္ခ်က္မ်ားၿဖစ္သည့္ ႏိုင္ငံယဥ္ေက်းမွုဓေလ့ကိုထိခိုက္ေစမည့္၊ ပါတ္၀န္းက်င္ေဂဟစနစ္ ကို ပ်က္စီးေစမည့္၊ တည္ဆဲႏိုင္ငံသားတို့၏စီးပြားေရးကိုဆန့္က်င္လႊမ္းမိုးပ်က္ပ်ယ္ႏိုင္မည္ဆိုပါက၊ ၿပစ္မွု စီရင္ထံုးမ်ားၿဖင့္အေရးယူမည္လား၊ စီးပြားေရးကန့္သတ္ပိတ္ပင္မွုေလာက္ႏွင့္ၿပီးသြားမည္လားဆိုသည့္ အခ်က္ကိုေမးခြန္းထုတ္စရာရွိလာႏိုင္ပါသည္။
ၿမန္မာႏိုင္ငံ၏လ်င္ၿမန္လွေသာႏိုင္ငံေရးၿဖစ္ေပၚမွုအေပၚကမၻာက တအံ့တၾသၿဖစ္ေနသည္မွာ ၿငင္းဘြယ္ ကားမဟုတ္။ တခုအေရးၾကီးသည္ကား ဤေၿပာင္းလဲမွုမ်ားသည္ ႏိုင္ငံႏွင့္ႏိုင္ငံသားမ်ားအားလံုးအတြက္ တိုက္ရိုက္အက်ိဳးၿဖစ္ထြန္းမွုရွိမရွိ၊ ယင္းၿဖစ္ထြန္းမွုမ်ားသည္တည္ၿငိမ္ေသာ ေရရွည္ အက်ိဳးဆက္မ်ား ၿဖစ္ႏိုင္မၿဖစ္ႏိုင္၊ စသည္တို့ကိုႏိုင္ငံတကာက စိတ္၀င္စားမွုအထူးရွိေနၾကသည္။ အထူးသၿဖင့္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားအပါအ၀င္ အေမရိကား၏ စိတ္၀င္တစားေစာင္ၾကည့္မုကအေရးအပါဆံုးၿဖစ္လာေနသည္။ မည္သို့ဆိုေစ ေထာက္ပံ့ကူညီမွုမ်ားအပါအ၀င္၊ အလံုးအရင္းႏွင့္၀င္ေရာက္လာမည့္ ပင္တိုင္စီးပြားေရး ၿမွဳပ္ႏွံလိုသူတို့အတြက္ စိတ္အားထက္သန္ေစမည့္ အေၿခအေနေကာင္းမ်ား ဖန္တီးေနသည္မွာအမွန္ပင္။ သို့ေသာ္ ယင္းေၿပာင္းလဲမွုူတို့မည္၍မည္မွ်အာမခံခ်က္ရွိသည္ဆိုေသာအခ်က္ကို သက္ေသထူ ႏိုင္ေသာပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးဦး၏ ေထာက္ခံအားမွု၏က႑ကအေရးပါလာပါသည္။ ဤေနရာတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏အခန္းက႑သည္ အထူးအေရးပါရံုမက တာသြားေနသည္မွာအထင္အရွားပင္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္ ႏွင့္ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို့၏ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္နားလည္သေဘာတူညီမွုက ေကာင္းစြာအေထာက္ အကူၿပဳေနေပသည္။ ၎တို့ႏွစ္ဦး၏သေဘာထား တူညီမွုခိုင္မာမွုအတိုင္းအတာ အေပၚမူတည္၍၊ ၿမန္မာအစိုးရ၏ႏိုင္ငံေရးၿပဳၿပင္မွု အရိပ္အကဲကိုႏိုင္ငံတကာ ႏွင့္အထူးသၿဖင့္အေနာက္က တြက္ခ်က္ခန့္မွန္းၾကမည္မွာအေသအၿခာၿဖစ္ပါသည္။ ထူးၿခားခ်က္ကား ေန့စဥ္ရက္ဆက္ေၿပာင္းလဲေနေသာ ၿမန္မာႏိုင္ငံ၏ဘက္စံုတိုးတက္ေနမွုမ်ားကို တည္ၿငိမ္ႏိုင္သမွ်တည္ၿငိမ္ေအာင္ထိန္းသိမ္းႏိုင္ေသာ သမၼတဥိးသိန္းစိန္၏ အရည္အေသြးကို မကြယ္မေထာက္ ၿမင္ေတြ့ေနရသည္။
ၿပည္ပေရာက္ၿမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား (အထူးသၿဖင့္) စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ လုပ္ငန္း ဌာနၾကီးမ်ားတြင္ တာ၀န္ယူေနၾကသူမ်ား အေနၿဖင့္ၿမန္မာႏိုင္ငံသို့ သြားေရာက္လည္ပါတ္မွုမ်ား၊ ေန့စဥ္ရက္ဆက္တိုးပြားလာသည္။ ႏိုင္ငံၿခားသို့ထြက္ခြာလိုၾကသူေတြ၊ တိုးတက္ရာတိုးတက္ေၾကာင္း အၾကံအစည္ၾကီးၾကသူေတြ ဒုႏွင့္ေဒးၿဖစ္ခဲ့ေသာကာလ၊ နိုင္ငံမွမည္သည့္နည္းႏွင့္မဆိုထြက္ခြာၾကရန္ ၾကိဳးပမ္းၾကသူေတြ “ဘရိတ္အုတ္”ေသာေခတ္သို့တမဟုတ္ၿခင္းေရာက္လာေနေပၿပီ။ ၿပည္ပေရာက္အဆင္ေၿပ၍ ရာထူးေကာင္း၀င္ေငြေကာင္းၾကသူတိုင္းလိုလိုက ၿမန္မာႏိုင္ငံသို့အနည္းဆံုးအလည္ေလာက္သြားခ်င္စိတ္ေတြ ၿပင္းၿပလာၾကသည္။ ယခင္က ၿမန္မာဆိုလ်င္ (ၿမန္မာၿဖစ္လ်က္ႏွင့္) ႏွာေခါင္းရွံုခ်င္ၾကသူေတြ ကၿပည္ေတာ္ၿပန္ေရးကိစၥကိုမသိမသာ (တခ်ိဳ့ကဆိုလ်င္ သိသိသာသာ) ေမးၾကၿမန္းၾကၿဖစ္လာၾကသည္။ ယခင္က အေမရိကအပါအ၀င္၊ တိုးတက္ေသာႏိုင္ငံၾကီးမ်ားေရွ့တြင္ဗီဇာရေရးေငြထုပ္ပိုက္ၾကသူေတြတန္း စီေသာေခတ္မွ၊ ယခုအခါၿမန္မာသံရံုးေရွ့တြင္ၿပည္ေတာ္ၿပန္ေရးကိစၥလံုးပန္းၾကသူေတြ မွိုလိုေပါက္လာ ေသာေခတ္သို့ေရာက္မွန္းမသိေရာက္သြားေပၿပီ။ ၿမန္မာႏိုင္ငံသို့ၿပန္လည္စီးပြားလုပ္ခ်င္ၾကသူေတြက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ၿပည္ပခရီးစဥ္မ်ားတြင္ သူ့နားတြင္၀ိုင္း၀ိုင္းလည္ၾကသလို၊ သမၼတဦးသိန္းစိန္ေရာက္ရာခရိးစဥ္တြင္နားခ်ိန္စကၠန့္ပိုင္းပင္နားခြင့္မရေအာင္ ေတြ့ခ်င္ၾကသူေတြ တန္းစီေနၾကသည္။ ယခင္က ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာေဆြးေႏြးပြဲ၊ အခမ္းအနားမ်ားတြင္ တက္ေရာက္ရန္ ဖိတ္ၾကားတိုင္း၊ “ေဆာရီး” ၾကသူေတြ၊ “ဓါတ္ပံုရိုက္မယ္ဆိုရင္မလာဘူးေနာ္”၊ “ဘာေၾကြးမွာလဲ” ဟုကြန့္ၾကတြန့္ၾကသူေတြ၊ ယခုအခ်ိန္ ေဒၚစုနားကပ္ႏိုင္သမွ်ကပ္ႏိုင္ေအာင္ၾကိဳးစားေနၾကခ်ိန္ၿဖစ္သည္။ ေနၿပည္ေတာ္ရံုးၾကီးရံုးငယ္မ်ားတြင္ေၿခခ်င္းလိမ္ေနၾကေသာအခ်ိန္ ဟုဆိုပါက ယံုႏိုင္ၾကပါမည္ေလာ။ သို့ေသာ္ယင္းတို့ကအၿဖစ္မွန္ပင္။ ၿပည္တြင္းသို့သြားေရာက္စီးပြားလုပ္ကိုင္ၾကသူေတြ၏ ပထမဆံုးေမးခြန္းကား (၀ါ) စီးပြားေရးစတင္လုပ္ရန္တာစူၾကသူေတြဆီးကပထမဆံုးၾကားရေသာေမးခြန္းစကားကား - “ဘယ္၀န္ၾကီးနဲ့အဆက္အသြယ္ရွိသလဲ” ဟူေသာအၾကီးမားဆံုးေမးခြန္းပင္။ အေသအၿခာၾကည့္ပါက ေခတ္အဆက္ဆက္ ၿမန္မာႏိုင္ငံ၏စီးပြားေရးက႑ၾကီးတခုလံုးကိုလႊမ္းမိုးခ်ဳတ္ကိုင္ခဲ့သည္ကား စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားပင္ၿဖစ္သည္။ ယင္းတို့ႏွင့္နီးစပ္ခဲ့ေသာသူလက္တဆုပ္စာတို့ကသာလက္သင့္ရာ အခြင့္ထူးၾကီးမ်ားရခဲ့ၾကသၿဖင့္၊ cronyism ၾကီးစိုးခဲ့ေသာကာလကားရာစုတ၀က္နီးပါးပင္။ အထက္ကို ေမာ္ၾကည့္ၿပီး အဆင့္ဆင့္ေပးကမ္းရေသာ ေခတ္ကၾကီးစိုးခဲ့သၿဖင့္ ဤသို့ေသာေမးခြန္းေမးသည္မွာမဆန္း။ “မင္း-၀န္ၾကီးမွာပါးစပ္ပါရင္၊ ဘာသားနဲ့ထုထားတာမို့လဲ“ ဟုေၿပာင္ေလွာင္ၾကသူေတြကဒုႏွင့္ေဒး။ လက္ရွိအစိုးရအေနၿဖင့္ လာဘ္စားမွု၊ အက်င့္ပ်က္မွုမ်ားကို ထိထိေရာက္ေရာက္တိုက္ဖ်က္မည္ဟု သႏၱိဌာန္ခ်ထားေၾကာင္းသမၼတက ၿပီးခဲ့ေသာ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမွုဆိုင္ရာမိန့္ခြန္းတရပ္တြင္ အတိအလင္းေၾကၿငာခဲ့သည္၊ ဒုတိယသမၼတတစ္ဦး ဦးေဆာင္ေသာေကာ္မရွင္တရပ္ဖြဲ့စည္းထားသည္။ ေလ့လာၾကည့္ရသေလာက္သမၼတ၏သေဘာထား အတိအက်ကိုတကယ္ရုပ္လံုးေဖၚေနၾကသူေတြကား သမၼတရံုး၀န္ၾကီးတစုေလာက္သာ ရွိေသးသည္ကိုေတြ့ရသည္။ အၿခားၿပည္ေထာင္စု၀န္ၾကီးေတြအထိ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲေရးမူ၀ါဒအတိအက်ဘယ္အထိၿပန့္ႏွံ့ေနၿပီဆိုသည့္အခ်က္ကိုခန့္မွန္းရအလြန္ခက္ေနေသးသည္။ ၿမန္မာႏိုင္ငံသို့သြားေရာက္ေလ့လာၿပီး၊ ေနရင္းၿပည္ပသို့ၿပန္ေရာက္ၾကသူေတြ က “သိပ္မထူးေသးပါဘူး၊ ၿပင္စရာေတြဒုနဲ့ေဒးက်န္ေသးတယ”္ ဟူ၍စိတ္ပ်က္စကားဆိုၾကသူေတြကိုလည္းေတြ့ရသည္။ FDI ဥပေဒႏွင့္အၿခားစီးပြားေရးဆိုင္ရာဥပေဒမ်ား၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား၏သက္တမ္းႏုနယ္ေသးမွု၊ စီမံခန့္ခြဲၾကသူေတြ၏ မရိုးသားမွု၊ ေရွးရိုးစြဲအမူအက်င့္မ်ား၊ စာအုပ္ၾကီးကိုင္ခ်င္ၾကသူမ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာ ေခတ္ႏွင့္မ်က္ေၿခၿပတ္ၾကသူမ်ား၊ စသည္တို့ကၾကီးစြာေသာအဟန္ု့အတားမ်ားၿဖစ္ေနေသး သည္ကိုေတြ့ရသည္။ အၾကီးမားဆံုးစိမ္ေခၚခ်က္ကား၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္ၿပည္သူၾကားအၿပန္အလွန္ ယံုၾကည္ကိုးစားမွုအားနည္းေနေသး ၿခင္းပင္။ ထိပ္ဆံုးကႏိုင္ငံအၾကီးအကဲအေပၚသံသယရွင္းၾကေသာ္လည္းဘဲ၊ လက္ေအာက္အဆင့္ဆင့္ ဌာနအၾကီးအကဲမ်ား၏ အားနည္းခ်က္မ်ား၊ ေရွးရိုးဆန္ေနေသးမွုေတြကို စိတ္ပ်က္ေနၾကသူေတြရွိေနေသးသည္။
အေမရိကားႏိုင္ငံအပါအ၀င္အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားရွိ principle investors မ်ားၿဖစ္ေသာ Pepsi Cola, Coca Cola, GE, Google စေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားအေနၿဖင့္ေလ့လာေနေသာအဆင့္တြင္ပင္ရွိေနေသးသည္။ အေမရိကအစိုးရက စီးပြားေရးပိတ္ဆို့မွု (sanctions)ကိုအခ်ို့တ၀က္သာ ရုတ္သိမ္းေသးသည္။ အဓိက ၿပဌာန္းခ်က္မ်ားၿဖစ္ေသာ၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာအၿပန္အလွန္ကန့္သတ္ခ်က္မ်ားလံုး၀ရုတ္သိမ္းေရး၊ (တနည္းဆိုရလ်င္) preferred စီးပြားဘက္အဆင့္အထိေရာက္ရန္အထူးလိုေနေပးေသးသည္။ ေခတ္ေနာက္က်က်န္ခဲ့ေသာႏိုင္ငံသားတို့၏လူေနမွုကိုၿမွင့္တင္ႏိုင္ေသာတခုတည္းေသာ နည္းလမ္းကားတိုက္ရိုက္ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုမွတၿခားမရွိေပ။ ယင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားကအဓိက ေစာင့္ၾကည့္ေနေသာအခ်က္ကား အေမရိကား၏ USAID အပါအ၀င္ ကမၻာ့ဘဏ္၊ ADB, IDB ႏွင့္EURO တို့၏ေၿခလွမ္းသစ္မ်ားကိုပင္။ ယင္းတို့ကစတင္ေတာ့မည့္ ႏိုင္ငံထူေထာင္ေရးဆိုင္ရာမဟာဗ်ဴဟာ က်စီမံကိန္းၾကီးမ်ားအတြက္ ကနဦး contract မ်ားကိုေစာင့္ေနၾကၿပီၿဖစ္သည္။ ယင္းcontract မ်ားကေပၚထြက္လာမည့္ infra-structure development အေပၚတြင္အမွိၿပဳလ်က္၎၊ အစိုးရ၏ လုပ္နည္းဟန္မွန္ကန္တည္ၿငိမ္မွုကို၎၊ ေလ့လာၿပီးေနာက္ ယင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္းၾကီးမ်ားက ေနာက္မွလိုက္ၾကမည့္ပံုေပၚေနသည္။ ေလ့လာၾကည့္ရသေလာက္ ယင္းၿဖစ္ေပၚမွုမ်ားအဟုန္ ႏွင့္ေပၚထြက္လာႏိုင္စရာရွိေနေပသည္။ ယင္းအခ်က္မွာလည္း၊ အစိုးရႏွင့္ၿပည္သူမ်ားအၾကားအၿပန္အလွန္ ယံုၾကည္ကိုးစားမွုခိုင္မာသည္ထက္ခိုင္မာလာမွုအေပၚမူတည္ေနေပသည္။
ၿပည္ေတာ္ၿပန္စီးပြားေရးလုပ္လိုသူတို့အတြက္ ေရခံေၿမခံေကာင္းမ်ားၿမန္မာၿပည္တြင္းတေန့တၿခားခိုင္မာ လာေရးကား၊ ထိုရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံၾကမည့္သူေတြ စစ္မွန္ေသာ စီးပြားေရးလုပ္နည္းလုပ္ရပ္မ်ား အေပၚ မ်ားစြာမူတည္ေနေပသည္။ ထိုနည္းတူစြာပင္ ၿပည္တြင္းရွိအစိုးရတာ၀န္ရွိသူမ်ားအပိုင္းကလည္း၊ ဟန္ခ်က္ညီေသာ ၿပဳၿပင္ရင္းစိတ္ဓါတ္သစ္မ်ားမ်ားႏွင့္ၿမန္ၿမန္ေမြးဖြားႏိုင္ဘို့လိုေပသည္။ စီးပြားေရးလုပ္ခြင့္အခြင့္အလမ္းဟူသည္ေနာက္က်သည္၊ေစာသည္ဟူ၍မရွိဘဲ၊ ကိုယ္တည္ ေဆာက္မည့္စီးပြားေရးလုပ္ငန္း၏ ရုပ္လံုး model ေပၚတြင္မ်ားစြာတည္ေနေပသည္။ မိမိအဓိကထားရမည့္စားသံုးသူသည္လူမ်ားစုႏွင့္အလႊာစံုကိုအက်ိဳးၿပဳႏိုင္မည့္၊ အသံုးၿပဳႏိုင္မည့္ လုပ္ငန္းမ်ိဳးသာၿဖစ္ရန္လိုေပသည္။ “ႏိုင္ငံအတြက္” ဟုလွ်ာအရိုးမရွိတိုင္းေၾကြးေၾကာ္ရမည့္ေခတ္မဟုတ္ ေတာ့ေပ ဆိုသည္ကိုေကာင္းစြာသေဘာေပါက္ၾကရမည့္ေခတ္သို့ေရာက္ေပၿပီ။

မတ္၊ ၂၀၁၃ ထုတ္ေ၀ၿဖန့္ခ်ိေသာ "မႏၱေလးရတနာပံုေနၿပည္ေတာ္သတင္းစာ" တြင္ေဖၚၿပပါရွိၿပီး။