လာမည့္မတ္လကုန္ ဧၿပီလဆန္းဆိုလ်င္ပင္၊ ဦးထင္ေက်ာ္ဦးေဆာင္ေသာ အေရြးေကာက္ခံအရပ္သားစစ္စစ္ အစိုးရ အာဏာရယူသည္မွာတစ္ႏွစ္ၿပည့္ပါပေကာ။ အစိုးရအာဏာလႊဲေၿပာင္းမွုအဆက္ဆက္တို့တြင္ မတူ ညီေသာ အစိုးရတခုမွတခုသို့အာဏာလႊဲေၿပာင္းရာသမိုင္းစဥ္တြင္၊ ၿပီးခဲ့ေသာ လႊဲေၿပာင္းမွုသည္အေခ်ာေမြ့ဆံုး အထစ္အေငါ့မရွိခဲ့ၿခင္းေၾကာင့္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာရယူေသာ အစိုးရသစ္ကိုသာမက၊ အၿငိမ္းစားယူသြားသူ ဦးသိန္းစိန္ကိုလည္းဤသမိုင္းစာမ်က္ႏွာသစ္ကိုေအာင္ၿမင္ေအာင္ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ခဲ့သည္အတြက္ခ်ီးၾကဴးရမည္ၿဖစ္ သည္။
ဒီမိုကေရစီေရးေၾကြးေၾကာ္၍တက္လာေသာအစိုးရဟုဆိုေသာ္လည္း၊ ရာႏွဳန္းၿပည့္အာဏာရယူႏိုင္သည္ဟုမဆို သာေခ်။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ဥပေဒၿပဳေတာ္လႊတ္ေတာ္အဆင့္ဆင့္တိုင္းတြင္ (၂၅%)တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ မ်ား၏ ပါ၀င္မွု၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏အခ်ဳတ္အၿခာအာဏာကိုပ်က္ယြင္းေစမည့္ထိပါးမွုရွိတိုင္း တပ္မေတာ္မွအာဏာ ထိန္းသိမ္းခြင့္ mandate ႏွင့္ (၇၅%)ထက္မနည္းေသာၿပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တစ္ရပ္လံုး၏သေဘာတူညီ ခ်က္မရဘဲ တည္ဆဲအေၿခခံဥပေဒ၏အဓိကၿပဌာန္းခ်က္မ်ားကိုေၿပာင္းလဲခြင့္ေပးမထားၿခင္း တည္းဟူေသာ အတားအဆီးၾကီးမ်ားက၊ တက္သစ္စအစိုးရ၏လုပ္ပိုင္ခြင့္ကိုဇက္သတ္ထိန္းခ်ဳတ္ထားေနေသးသည္။
ၿပီးခဲ့ေသာ ၂၀၁၆၊ ေဖေဖၚ၀ါရီလထုတ္ အတြဲအမွတ္(၄)၊ အမွတ္စဥ္(၂) “ၿမန္မာဂဇက္” တြင္ စာေရးသူမွ အစိုးရသစ္ကၾကံဳေတြ့ရမည့္အဓိကစိမ္ေခၚမွုၾကီး(၄)ခုအေၾကာင္းတင္ၿပခဲ့ပါသည္။ ဤေဆာင္းပါးတြင္ ယင္း စိမ္ေခၚမွုၾကီးမ်ားႏွင့္ေနာက္ဆက္တြဲအတားအဆီးမ်ားအေၾကာင္းေဆြးေႏြးသြားမည္ၿဖစ္ပါသည္။
(က) တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုငယ္လက္နက္ကိုင္မ်ား၏ရာသက္ပန္အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ႏွင့္ ဖက္ဒရယ္မူေတာင္း ဆိုမွုမ်ား၊
ၿမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ဟုလည္းဆိုႏိုင္၊ အမ်ားလူထု၏ေထာက္ခံမွုကိုရရွိထားသူလည္းဆိုႏိုင္သည့္အၿပင္၊ ႏိုင္ငံတကာ၏ေလးစားေထာက္ခံမွုကိုရထားေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ဦးေဆာင္ၾကား၀င္မွုက၊ ဤ ရာစု တစ္ခုနီးပါးၾကာ၊ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ားၾကားအယံုအၾကည္ကင္းမဲ့ေနေသးမွုကို ေၿဖေဖ်ာက္ ေပးႏိုင္မည္ဟု ၿပည္တြင္းေရာၿပည္ပႏိုင္ငံမ်ားကေမွ်ာ္လင့္ၾကသည္။ သူမ၏စြမ္းရည္ထက္ၿမက္မွု၊ အေၿမွာ္အၿမင္ ၾကီးမားမွုကိုဘက္ေပါင္းစံုတို့ကယံုးမွားသံသယကင္းၾကေသာ္လည္း၊ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးၾကေသာအၿခား stakeholders မ်ား (အထူးသၿဖင့္တပ္မေတာ္)ႏွင့္ပုဂၢိဳလ္အင္အားစုႏိုင္ငံေရးပါတီအခ်ိဳ့ တို့ကို မယံုၾကည္ႏိုင္ ၾကေသးၿခင္းက၊ တႏိုင္ငံလံုးကေတာင့္တေသာ သာယာ၀ေၿပာ၍စစ္မီးၿငိမ္းေသာလူေနမွုဘ၀ကိုမ်ားစြာ အဟန့္ အတားၿဖစ္ေနေစေသးသည္။ ၿပည္မမွခြဲထြက္ၿခင္းသည္၊ ၿပည္နယ္ႏွင့္ေဒသသစ္ေတာင္းဆိုေသာ လူမ်ိဳးစုတို့၏ အေၿခခိုင္မာမွု၊ သီးသန့္ရပ္တည္ႏိုင္မွုကိုမ်ားစြာအႏၱရာယ္ၿဖစ္ေစႏိုင္သည္ဆိုသည့္အခ်က္ကို၊ လူမ်ိဳးစုငယ္ေခါင္း
ေဆာင္မ်ားကသေဘာေပါက္ထားၾကပံုရပါသည္။ သို့ေသာ္လည္းမိမိတို့ေဒသတြင္းဂိုဏ္းဂဏခြဲအဖြဲ့အစည္း ငယ္မ်ား၏၊ တညီတညြတ္တည္းတစ္သံတည္းထြက္ေသာ၊ သေဘာတူညီမွုကိုရရွိရန္၊ အဆိုပါတိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ဆိုသူတို့ကမ်ားစြာၾကိဳးစားရုန္းကန္ေနၾကရဆဲၿဖစ္သည္။ မိမိတပ္မိမိႏိုင္ေအာင္ထိန္းသိမ္းေနၾကရ ဆဲဆိုပါစို့။ ဤအခ်က္ကိုအစိုးရဘက္ႏွင့္တပ္မေတာ္ဘက္မွေကာင္းစြာေလ့လာသေဘာေပါက္ၾကပံုရသည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနၿဖင့္လည္း၊ သူမ၏ရည္မွန္းခ်က္ၿဖစ္ေသာ (၂၁)ရာစုပင္လံုညီလာခံသည္ၾကာ ရွည္ဆြဲထားၿခင္းက၊ စည္းလံုးၿခင္းထက္၊ ၿပိဳကြဲၿခင္းကိုဦးတည္ႏိုင္ေၾကာင္းေလ့လာမိပံုရသၿဖင့္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ယခုသက္တမ္းအတြင္းပင္အၿပီးအၿပတ္လုပ္ခ်င္ပံုရသည္။ ဤအခ်က္ကားေသြးထြက္ေအာင္မွန္ကန္ေပသည္။ ေဆြးေႏြးပြဲၾကာေလ၊ မယံုၾကည္မွုစိတ္မ်ားလာႏိုင္ေလပင္ၿဖစ္သည္။ ရွိၿပီးသေဘာတူညီခ်က္မ်ားေတြပင္ပ်က္ သြား ႏိုင္သည္။ ေၿမာက္ပိုင္းမဟာမိတ္(၄)ဖြဲ့သည္ ေနာက္ဆံုးေတာင့္ခံေနေသာတံတိုင္းၾကီးၿဖစ္ေနေပသည္။ ေနာက္ထပ္အဖြဲ့သစ္၊ ေတာင္းဆိုခ်က္အသစ္ေတြေပၚေပါက္မလာႏိုင္ဟုမည္သူ့ကမွ်အာမမခံႏိုင္။ ေလ့လာ ၾကည့္သေလာက္၊ ရာသက္ပန္အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကိုစတင္ခဲ့ေသာ၊ ယခင္သမၼတဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္ ကပင္၊ တပ္မေတာ္၏အရင္းခံေစတနာၿဖစ္ေသာ ထာ၀ရၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုၿပသခဲ့သည္၊ ထိုစဥ္ကတည္းက၊ ႏွစ္ပရေစၦဒၾကာမ်က္ႏွာၿခင္းမဆိုင္လိုခဲ့ၾကေသာ အဓိကတိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ၾကီးမ်ားလက္ေရတၿပင္စည္း ေတြ့ၿမင္ခဲ့ရသည္မဟုတ္ပါလား။ သို့ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္ဟူေသာၾကား၀င္မွုကိုလက္မခံႏိုင္ေသာအစြဲအလမ္း တို့ကၿငိမ္းခ်မ္းေရးတံခါး၀ကိုဖြင့္လွစ္ယံုသာဖြင့္လွစ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ သို့ေသာ္ တပ္မေတာ္၏စိတ္ဓါတ္ေရးရာႏွင့္ ေခတ္မွီေသာၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲမွုမ်ားစြာတို့ကို ယခုေနာက္ပိုင္းတြင္ထင္ထင္ရွားရွားေတြ့လာရၿပီၿဖစ္သည္။ ေနာင္ေနရာသစ္ယူေသာစစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအတြက္သင္ၾကားပို့ခ်မွုတိုင္း(အဓိကအားၿဖင့္ႏိုင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရးတကၠသိုလ္၊ တကၠသို္လ္ႏွင့္စစ္ဦးစီးတကၠသိုလ္မ်ား) တြင္ၿပည္ပအဆင့္ၿမင့္တကၠသိုလ္ၾကီးမ်ားမွ ပညာရွင္ မ်ားဖိတ္ေခၚ၍ ေဆြးေႏြးဆန္းစစ္ၿခင္းမ်ားၿပဳလာၿခင္းသည္၊ ေရရွည္အတြက္ေကာင္းေသာလကၡဏာမ်ား ဟုဆို ရမည္။ စစ္မွန္ေသာမိမိၾကမၼာမိမိဖန္တီးခြင့္ႏွင့္ကိုယ့္ေဒသ၏အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ဘ႑ာေရးႏွင့္ ထြက္ကုန္သယံဇာတ တို့ကိုလြတ္လပ္စြာစီမံခန့္ခြဲပိုင္ခြင့္သည္ဒီမိုကေရစီ၏အႏွစ္သာရပင္မဟုတ္ပါလား။ ယင္းတို့ရရွိေရးသည္လည္း ရာသက္ပန္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအေပၚတြင္မ်ားစြာမူတည္ေနသည္မဟုတ္ပါလား။
(ခ) အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္
အစိုးရေဟာင္းမွက်န္ရွိခဲ့ေသာ အၿမဲတမ္းအတြင္း၀န္မ်ားဦးေဆာင္ေသာဌာနအၾကီးအကဲအဆင့္ဆင့္တို့က၊ အစိုးရသစ္ကိုစိတ္ႏွစ္ခြႏွင့္ၾကိဳဆိုခဲ့ၿခင္းကစနစ္သစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတံခါးကိုဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ အရိုးစြဲေနေသာ အဆက္အဆင့္ဆင့္ကိုေၾကာက္ရြံ့ခဲ့ရေသာ၊ အထက္အဆင့္ဆင့္ကိုေပးကမ္းၿခင္းၿဖင့္မိမိရာထူးတည္ၿမဲေရး ကိုေရွ့ရွုေသာ စိတ္ဓိတ္သည္၊ ဌာနႏွင့္ၿပည္သူကိုအလုပ္အေၾကြးၿပဳမွုေဆာင္ပုဒ္ကိုလမ္းေဘးသို့ေရာက္ေစခဲ့ သည္။ အဂတိလိုက္စားမွုႏွင့္အက်င့္ပ်က္ခ်စားမွုလႊမ္းမိုးခဲ့ေသာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မွ၊ “လာဘ္ယူလ်င္ ေထာင္မ်က္ႏွာစာကိုၾကည့္ထား” ဟူေသာအစိုးရသစ္၏ၿပင္းထန္ေသာေၾကြးေၾကာ္တားဆီးမွုတို့ေၾကာင့္၊ အစိုးရယႏၱရားရပ္လုနီးပါးၿဖစ္သြားသည္ကိုေတြ့ရသည္။ သူ့ေၿခလွမ္းကိုယ့္ေၿခလွမ္းအကဲစမ္းေသာကာလတခုႏွင့္
အစပ်ိဳးခဲ့ေသာကနဦးအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအစရွိခဲ့သည္ဟုဆိုပါစို့။ ၀န္ၾကီးမ်ားက မိမိလက္ေအာက္အရာရွိၾကီးငယ္တို့ကို ရဲရဲလုပ္ပါဟုဆိုေသာ္လည္း၊ အေၿခအေနေတြအကဲစမ္းၾကသည့္ဌာနအၾကီးအကဲအနည္းႏွင့္အမ်ားဆိုသလို ေတြ့ၾကရသည္။ တက္လာေသာအစိုးရအဖြဲ့၀င္အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ မိမိတို့ဌာနႏွင့္တနည္းမဟုတ္တနည္း က်ြမ္း၀င္ၿပီးသားဟုဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း၊ မိမိတို့ထိစပ္ခဲ့ေသာကာလကားပေ၀သနီေခတ္မ်ားကၿဖစ္ေနသည္။ ယင္းေခတ္ကာလလုပ္နညး္လုပ္ဟန္ အယူအဆကြာဟမွုကိုေၿဖေပ်ာက္ေအာင္ၾကိဳးစားေနရေသာကာလ ၿဖစ္သည္။ ခက္သည္ကား ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္မွ “ႏိုင္ငံအတြက္/ၿပည္သူအတြက္တိုက္ရိုက္အက်ိဳးရွိလ်င္ လုပ္စရာရွိရဲရဲလုပ္ပါ”ဟူေသာ တိုက္တြန္းစကားကိုအစိုးရအဖြဲ့အၾကီးအကဲမ်ားႏွင့္အဆင့္ဆင့္ေသာ အရာရွိၾကီး ငယ္တို့ကမ၀ံ့မရဲၿဖစ္ေနေသးသည္ကိုအထင္းသားေတြ့ေနရေသးသည္။ အဓိကၿပႆနာကား အမုန္းမခံရဲၾက ေသးၿခင္းၿဖစ္သည္။ လူေဟာင္းေတြထြက္၍လူသစ္ေတြတက္လာေသာ္လည္း၊ မိမိတို့တသက္တာေတြ့ၿမင္ေန ရေသာ (၀ါ) ေခါက္ရိုးၾကိဳးေနေသးေသာဗ်ဴရိုကေရစီစနစ္၏ေလာင္းရိပ္ေအာက္တြင္ အိမ္ေမာက်ေနၾကဆဲ ပင္ရွိေနေပေသးသည္။ သတင္းစာႏွင့္မီဒီယာတို့တြင္အားတက္သေရာတက္ၾကြေသာပံုပမ္းမ်ား ေတြ့ေနရ ေသာ္လည္း၊ အမုန္းခံရမည့္ကိစၥေတြတတ္ႏိုင္သမွ်ေရွာင္ရွားရင္း၊ ေဆြးေႏြးပြဲ၊ အစည္းအေ၀း၊ ညွိႏွိဳင္းပြဲ ဟူေသာ နာမည္တြင္ေကာင္းေသာ အဆင့္ေတြမွာပင္ရွိေနေသးသည္။ မ်ားစြာေသာေကာ္မတီတို့တြင္၎၊ အစည္းအေ၀း တို့တြင္၎၊ ခရီးစဥ္မ်ားတြင္၎ မွတ္စုလိုက္ေသာေက်ာင္းသားမ်ားအၿဖစ္ေတြကိုသာေတြ့ေနရေသးသည္။ ယခင္ကလုပ္ရပ္မ်ားအၿဖစ္ေတြကိုသာေတြ့ေနရေသးသည္။ ယခင္ကလုပ္နည္းလုပ္ဟန္မ်ားကိုသာမ်က္ႏွာ သစ္မ်ား အစားထိုး၀င္ေရာက္ေနရာယူလ်က္လုပ္ၿမဲကိစၥမ်ားကိုသာေတြ့ေနရသည္မွာ၀မ္းနည္းဘြယ္ပင္။ ေနာက္တခ်က္ကား ကိစၥမွန္သမွ်ကိုလူထုကအစိုးရ၏ပခံုးေပၚတြင္သာပံုခ်ေနေသးၿခင္းၿဖစ္သည္။ Public is part of the stakeholders ဟူေသာအခ်က္ကိုၿပည္သူတို့အတြင္းစိမ့္၀င္ေအာင္ၿပဳလုပ္ႏိုင္ေသာအင္အားနည္း ေနေပေသးသည္။ ယင္းမွာလည္းအဆက္ဆက္ေသာအစိုးရတို့၏ အရာရာတြင္မိမိတို့ကသာလက္၀ါးၾကီး အုပ္လ်က္ ခ်ယ္လွယ္ခ်င္တိုင္းခ်ယ္လွယ္ခဲ့ေသာစနစ္ဆိုးမ်ား၏ေလာင္းရိပ္ေၾကာင့္ဟုအၿပစ္တင္ရမည္ၿဖစ္သည္။ သို့ေသာ္ယခုအခါ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးတို့တြင္လူထု၏မၿဖစ္မေနပါ၀င္ရမည့္အခန္း က႑ကို ပညာေပးေသာအစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ့စည္းမ်ား၊ အရပ္ဖက္ပညာရွင္မ်ားကလူထုအားေတာေရာၿမိဳ့ပါမက်န္သြား ေရာက္ပညာေပးသင္တန္းမ်ားေပးေနသည္ကို၀မ္းေၿမာက္ဘြယ္ေတြ့ရသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသာမက၊ ဥပေဒၿပဳ၊ တရားေရးႏွင့္၀န္ထမ္းေရးရာပိုင္းတို့၏တည့္မတ္မွုသည္ ဒီမိုကေရစီေရးဦးတည္မွုလမ္းေၾကာင္းကိုခိုင္မာေစေရး အတြက္ အေၿခခံမ်ားပင္မဟုတ္ပါလား။ လူထုကေမွ်ာ္လင့္ၿခင္းမ်ားစြာထားခဲ့ေသာ ၿပည္ပ(အထူးသၿဖင့္ အေနာက္ႏိုင္ငံႏွင့္ဖြံ့ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံမ်ား) ၏နည္းပညာႏွင့္တိုက္ရိုက္ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံမွုမ်ားအားတက္သေရာ္၀င္ေရာက္ လာမွုမရွိၿခင္းတို့က၊ ႏိုင္ငံတြင္းစီးပြားလည္ပါတ္မွုကိုရပ္တံ့သြားေစသၿဖင့္၊ စီးပြားေရးေခတ္ေအးၾကီးတြင္းေရာက္ မွန္းမသိေရာက္သြားေစသည္။ တဆက္တည္းပင္ေငြေၾကးေၿပာင္းလဲမွုမ်ားကစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ မ်ားကို အဟန့္အတားၿဖစ္ေနေစသည္။ ေနာက္တခ်က္ကား၀န္ထမ္းမ်ားအဆင့္ဆင့္ခန့္အပ္ၿခင္း၊ ရာထူးတိုး ၿခင္း၊ ေၿပာင္းေရႊ့အေရးယူၿခင္းမ်ားကို ဗဟိုအဆင့္ကကိုင္စြဲၿပဳလုပ္ေနၿခင္းသည္လည္းမွားယြင္း ေသာအယူအဆ ေဟာင္းၾကီးအၿဖစ္၊ ေဒသတြင္းအတြင္ပင္အထီးက်န္ေနဆဲၿဖစ္သည္ကိုေတြ့ရသည္။ အရာရွိအရာခံအဆင့္ဆင့္
တို့၏၀န္ထမ္းေရးရာကိစၥတို့ကိုညႊန္ၾကားေရးမွုးခ်ဳပ္/ဦးေဆာင္ညႊန္ၾကားေရးမွုသာမကႏိုင္ငံေတာ္သမၼတရံုးအဆင့္အထိသို့တင္ၿပရၿခင္းသည္လည္းေခတ္ႏွင့္မေလ်ာ္ညီေတာ့ေသာကိစၥရပ္မ်ားၿဖစ္သည္။ delegation of authority အဆင့္ဆင့္တြင္ ၀န္ထမ္းေရးရာကိစၥကိုပါတာ၀န္ယူေစသင့္သည္။ ဤအခ်က္ကား၀န္းထမ္းေရးရာ ကိစၥကိုကိုင္တြယ္ၿခင္းၿဖင့္လာဘ္ပါသကေပါမ်ားခဲ့ေသာေခတ္အဆက္ဆက္စနစ္ဆိုးေၾကာင့္ယင္းလုပ္ပိုင္ခြင့္ၾကီးေပၚတြင္ဖင္ခုထိုင္လ်က္ၾကီးပြားၾကသေတြကယင္းအခြင့္အေရးကိုအလုအယက္ထိန္းခ်ဳတ္ထားလိုမွုေတြေၾကာင့္ဟုဆိုရမည္။ မိမိခန့္အပ္ရာထူးေပးသူတို့ကမိမိတို့အၾကီးအကဲမ်က္ႏွာကို သာ ၾကည့္ၿပီး၊ ၿပည္သူ့ဘ႑ာကိုစားရ ေသာၿပည္သူတို့၏မ်က္ႏွာကိုေမ့ေလ်ာ့ၿခင္းမကေမ့ေလ်ာ့ၾကေလကုန္သည္။ အထက္အဆင့္ဆင့္ကလည္းကိစၥ ၾကီးငယ္တို့ကို၀င္ေရာက္ခ်ယ္လွယ္လႊမ္းမိုးမွုမ်ားကလည္း၊ အဂတိမွုမ်ားေပါမ်ားလာေစေသာအေၾကာင္းအခ်င္း ရာမ်ားပင္။
(ဂ) လူမ်ိဳးေရးႏွင့္ဘာသာေရးမတည္ၿငိမ္မွုမ်ား
ႏွစ္ပရေစၦဒၾကာၿမင့္ခဲ့ေသာဤအင္အားၿပိဳင္လြန္ဆြဲမွု(၂)ရပ္ကို ၿမန္မာ့သမိုင္းတြင္အေတာမသတ္ႏိုင္ေအာင္ေတြ့ ၾကရဆဲပင္။ လူထုႏွင့္ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္တို့၏လူမ်ိဳးေရးႏွင့္ဘာသာေရးအယူသီးမွုသည္၊ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္သူ အဆက္ဆက္၏လက္၀ယ္၊ ခြဲၿခားဆက္ဆံတတ္ေသာ အၿမင္မၾကည္လင္မွုတို့က ႏိုင္ငံ၏တည္ၿငိမ္မွုကို ရန္ၿပဳေန ဆဲပင္။ အထူးသၿဖင့္အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားအတြင္းပုဂိၢဳလ္ေရးႏွင့္မိမိတို့၏စီမံခန့္ခြဲပိုင္ခြင့္အာဏာကို ေရာေထြး အသံုးခ်တတ္ေသာ စရိုက္ကႏိုင္ငံဖြံ့ၿဖိဳးမွုကိုမ်ားစြာခ်ိမ္းေၿခာက္ေနေသးသည္။ လူထုအၾကိဳက္အစိုးရတက္လာၿပီး တည္ၿငိမ္ေအာင္ၾကိဳးစားေနရင္း၊ ႏိုင္ငံဖြံ့ၿဖိဳးေရးႏွင့္မိသားစုလူမွုဘ၀လံုၿခံဳ၍အာမခံခ်က္အၿပည့္ရွိေသာလူေနမွု ၀န္းက်င္ထူေထာင္ေရးကိုဦးတည္ရမည့္အစား၊ အမုန္းတရားကိုဦးတည္ေနၿခင္းကိုအစိုးရမွေၿဖေလွ်ာ့ေပးေန ရၿခင္း၊ ရွင္းလင္းေနရၿခင္းကအလုပ္ပိုၾကီးတခုၿဖစ္ေနယံုမက၊ အၿခားဖြံ့ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကိုေနာက္ဆုတ္ သြားေစသည္။ ခက္သည္ကားလူထုကိုယ္တိုင္လူမ်ိဳးေရးႏွင့္ဘာသာတရားကိုလက္ဆုတ္ လက္ကိုင္ၿပဳ ေန ေသးၿခင္းက အုပ္ခ်ဳပ္သူတို့အတြက္ခက္ခဲသိမ္ေမြ့ေသာကိစၥရပ္ၾကီးၿဖစ္ေနေစသည္မွာအမွန္ပင္။
တစ္ႏွစ္ပါတ္လည္ဟူသည္ကားစနစ္တခုအေၿပာင္းအလဲအတြင္းတိုေတာင္းေသာကာလၿဖစ္ေပသည္။ ဘက္စံုတို့ကသည္းခံၿခင္းအၿပည့္၊ နားလည္မွုအၿပည့္ရွိၾကယံုမက၊ တဖက္ႏွင့္တဖက္၊ တဖြဲ့ႏွင့္တဖြဲ့ အၿပန္ အလွန္ယံုၾကည္မွုမ်ားတည္ေဆာက္ႏိုင္မွုအတိုင္းအတာေပၚတြင္မ်ားစြာမူတည္ေနသည္။ ႏိုင္ငံတကာတြင္ သာမက၊ ေဒသတြင္းတြင္ပင္အဖက္ဖက္ကေနာက္က်ၿခင္းမကေနာက္က်ခဲ့ေသာအေၿခကို ၿပန္လည္ ထူေထာင္ ၾကရန္လိုသည္။ အထူးသၿဖင့္ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္၊ ယေန့ၿမန္မာႏိုင္ငံ၏တခုတည္းေသာေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ေရာင္ၿခည္ၿဖစ္သည္။ ဤအခြင့္အလမ္းတို့သည္ စကၠန့္တိုင္းကုန္ဆံုးေနသလို၊ အခ်ိန္ကာလမ်ားေက်ာ္ၿဖတ္ကုန္ လြန္စၿပဳေနၿပီၿဖစ္သည္။ မိမိတို့၏ ပုဂၢိဳလ္ေရး၊ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရးအယူသီးမွုတို့ေၾကာင့္၊ မိမိႏွင့္တကြ မိမိတို့ ႏွွင့္ထိစပ္ေနေသာ ၿပည္သူသန္း(၅၀)ေက်ာ္တို့၏ဘ၀ကို အမိုက္ေမွာင္ေခ်ာက္ကမ္းပါးအတြင္းဆြဲခ် သြားေသာ အၿဖစ္သို့မေရာက္ၾကရေလေအာင္၊ အၿမင္မွန္ရၾကပါဟူ၍သာ။ ။
No comments:
Post a Comment