Slogan ေတြနဲ့က်င္လည္ခဲ့တဲ့ ေမာင္မိုးညိဳတို့ ဘ၀က ၾကီးၿပင္းလာတဲ့ခုလိုအခ်ိန္မွာ ေဆာင္ပုဒ္Slogan ေတ ြကိုဘဲ တမ္းတ,တယ္လို့ဆိုရမလား။ ဒါမွမဟုတ္ ေဆာင္ပုဒ္ေတြနဲ့မွ အမွတ္အသားၿပဳႏိုင္တဲ့ သေဘာဘဲလားလို့ဆိုရခက္ေနပါၿပီ။ ဘာတဲ့- “ဒို့တာ၀န္အေရးသံုးပါး”၊ “သား(၃)သား”၊ စသၿဖင့္မွတ္မိ သေလာက္ေတြပါ။
ဒီလေဆြးေႏြးမဲ့ကိစၥကေတာ့ ေရး(၃)ေရးကိစၥပါဘဲ။
(၁) ဘာသာေရး
(၂) လူမ်ိဳးေရး နဲ့
(၃) ႏိုင္ငံေရး စသည္တို့ပါ။
က်ြန္ေတာ့ေဆာင္းပါးေတြက ၿပည္ပေရာက္ၿမန္မာေတြကိုဦးတည္ေရးသားေလ့ရွိတာမို့၊ ဒီကိစၥဟာ လည္း၊ အေမရိကအပါအ၀င္ အတိုင္းတိုင္းအၿပည္ၿပည္ေရာက္ၿမန္မာေတြအတြက္ကိုရည္ညႊန္းပါတယ္။ ဒီလို ေရးသားဘို့အေၾကာင္းေပၚလာရတာလည္း၊ လက္ရွိၿဖစ္ေပၚေနတဲ့ တိုင္းရင္းသားၿမန္မာလူမ်ိဳး
စံုေတြရဲ့ ေန့တဓူ၀ဘ၀ေတြနဲ့ဆက္စပ္ေနတာမို့ အလြန္အေရးၾကီးတယ္လို့ေၿပာပါရေစ။
အေမရိကအပါအ၀င္ႏိုင္ငံတကာေရာက္ၿပီးအေၿခခ်ေနထိုင္ၾကသူေတြအပါအ၀င္၊ ေခတၱခဏတာ၀န္ နဲ့ဘဲၿဖစ္ၿဖစ္၊ ပညာသင္ေတြအေနနဲ့ဘဲၿဖစ္ၿဖစ္၊ ၿမန္မာတိုင္း နဲ့တိုက္ရိုက္သက္ဆိုင္ေနတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကိုလည္း ၿမင္ၾကေစခ်င္ပါတယ္။
ဆိုခဲ့တဲ့အေရး(၃)ခုစလံုးဟာ၊ လက္ရွိၿဖစ္ေပၚေနတဲ့ေၿပာင္းလဲမွုၿဖစ္စဥ္ေတြမွာ အထူးသတိထားၿပီး ကင္းကင္းေနၾကဘို့လိုေနပါၿပီ။
ကဲ-ေဆြးေႏြးၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။
(၁) ဘာသာေရး
အေမရိကလိုႏိုင္ငံမ်ိဳးမွာေတ့ာ ဘာသာေရးကိုၾကည့္ၿပီးတမင္တကာရွုတ္ခ်ဆက္ဆံတာေတာ့ ရွားပါတယ္။ သူ့ဘာသာကသာတယ္။ ငါ့ဘာသာကၿမတ္တယ္ဆိုတဲ့ၿငင္းခံု၀ိ၀ါဒကြဲၾကတာမရွိပါဘူး။ တခုဘဲရွိပါတယ္။ minority ethnics ေတြၾကားထဲမွာသာ အၿပိဳင္အဆိုင္ထားၾကတဲ့သေဘာရွိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဘာသာေရးဆိုတာ သာႆနာကိုဆိုလိုၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။ သာႆနာလို့ဆိုတဲ့အတြက္ ေၾကာင့္၊ “အဆံုးအမ” လို့အဓိပၸါယ္ယူရမွာၿဖစ္လို့၊ မေကာင္းတာမဟုတ္တာေတာ့ေသၿခာေနပါၿပီ။ ထာ၀ရဘုရားသခင္ရဲ့ၾသ၀ါဒကိုသယ္ေဆာင္ၿဖန့္က်က္ေပးတဲ့ေယဇူးသခင္နဲ့ အာလာလ္ရွင္ၿမတ္ရဲ့ တမန္ေတာ္ မိုဟာမက္တို့ရဲ့ထူေထာင္ခဲ့တဲ့သာႆနာအၿပင္၊ ဒီကေန့ယံုၾကည္ေနၾကတဲ့ ဗုဒၶရဲ့ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းက်င့္စဥ္ဟာသာႆနာပါလို့ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ၿပဳၿပီးေနာက္ပိုင္းမွ ေနာက္လိုက္
ေတြရဲ့ေစ့ေဆာ္စည္းရံုးမွုေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာတဲ့ အတြက္ အဆံုးအမအေနနဲ့ တည္ရွိေနပါၿပီ။ ဒီပင္မ ဘာသာၾကီးေတြအၿပင္အၿခားဘာသာၾကီးေတြရဲ့ အၾကီးအကဲမ်ား၊ဦးေဆာင္သူမ်ားရဲ့ အၿပိဳင္အဆိုင္ ေနာက္လိုက္စုေဆာင္းၾကရာကေန၊ ဂိုဏ္းကြဲေတြလည္းအမ်ားၾကီးေပၚလာသလို၊ အယူ၀ါဒခ်င္း ၿပိဳင္ၾကေတြလည္းရွိၾကရာက၊ တစ္ဦးနဲ့တစ္ဦး ၀ိ၀ါဒအၿငင္းပြားၾကၿပီး၊ အမက္ေဒါသၿဖစ္ၾကရာက၊ မေခၚႏိုင္မေၿပာႏိုင္ရွိၾကတာေတြၾကံဳဘူးၾကပါလိမ့္မယ္။ အဲ့ဒီအတြက္ လူၾကားထဲမွာ ဘာ သာေရး ေဆြးေႏြးရင္းၿငင္းခံုၾကၿပီဆိုရင္၊ တဖက္လူကေလ်ွာ့မေပးရင္၊ ကိုယ္ကေလွ်ာ့ေပး ဘို့၀န္မေလး
ၾကပါနဲ့။
(၂) လူမ်ိဳးေရး
အေမရိကမွာေၿပာင္းေရႊ့အေၿခခ်ေနထိုင္ၾကသူ ၿမန္မာတိုင္းရင္းသားအားလံုးၾကီးငယ္မက်န္ဟာ တကယ္ေတာ့ ဒုတိယတန္းစားႏိုင္ငံသားေတြၿဖစ္တယ္ဆိုတာမေမ့ၾကဘို့လိုပါတယ္။ သူ့ႏိုင္ငံ သူ့လူမ်ဳိး ေတြရဲ့ တိုးတက္ၾကီးပြားမွုကိုမက္ေမာၾကလို့ေရာက္လာၾကသူေတြခ်ည့္ပါဘဲ။ သူတို့တေတြ
ၾကီးပြားၿဖစ္ေၿမာက္တာေတြအားက်ၿပီး၊ အဲ့ဒီအခြင့္အေရးမ်ိဳးေတြလိုခ်င္ၾကလို့ေရာက္လာၾက သူေတြခ်ည့္ပါဘဲ။ သူကရခိုင္မို့၊ ကိုယ္ကခ်င္းလူမ်ိဳးမို့ဆိုတဲ့ မိမိတို့ရဲ့မူရင္းတိုင္းရင္းသားလကၡဏာေတြ ကိုလူမွုဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္ထဲကိုဆြဲမသြင္းမိေစဘို့အေရးၾကီးပါတယ္။ တခါ ဒီႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ လူမ်ိဳးၿခားေတြရဲ့ အသားအေရာင္ ဘာသာစကား ယဥ္ေက်းမွုစရိုက္ေတြကို ကို လူသားခ်င္းခ်င္း ဆိုတဲ့မ်က္စိနဲ့ၾကည့္တတ္ၾကဘို့လိုပါတယ္။ အသားမဲမ်ိဳး၊ မက္ဆီကင္မ်ိဳးစသၿဖင့္ လူမ်ိဳးကြဲၿပားမွု၊ ခြဲၿခား ဆက္ဆံမွု၊ ဖိႏွိပ္မွု၊ ေ၀ဖန္ပုတ္ခတ္မွု၊ ႏိုင့္ထက္စီးနင္းၿပဳမွုေတြ၊ ဒီမိုကေရစီအထင္ကရႏိုင္ငံၾကီးမွာ ၿပန္ေခါင္းေထာင္လာတဲ့ ေရစီးေၾကာင္းထဲေရာက္ေနပါၿပီ။ သမိုင္းတေခတ္လည္တဲ့အခ်ိန္မွာ ၾကားမ ညပ္မိၾကေစဘို့အေရးၾကီးပါတယ္။
(၃) ႏိုင္ငံေရး
အထူးသၿဖင့္ အေမရိကႏိုင္ငံမွာေရာ၊ ဖြ့ံၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံေတြမွာ အမ်ိဳးသာအစြန္းေရာက္၀ါဒီေတြ ၿပန္ေပၚ ထြန္းတဲ့ေခတ္ေရာက္လာပါၿပီ။ လက္ယာစြန္းလို့ေခၚတဲ့ ဒီ၀ါဒဟာ ဒုတိယကမၻာစစ္ၾကီးနဲ့ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြား ၿပီလို့ထင္ရေပမဲ့၊ ခုအခ်ိန္မွာေခါင္းၿပန္ေထာင္လာပါၿပီ။ မိမိလူမ်ိဳးအသားအေရာင္ေတြကိုသာ တဖက္ သတ္အခြင့္အေရးရေစလိုတဲ့ဘက္လိုက္မွု၀ါဒီဟာ၊ လူ့ေလာကမွာၿပန္ေပၚထြန္းလာရာကေန၊ ကမၻာက မံုးတီးစက္ဆုတ္တဲ့ နာဇီ၀ါဒဟာေတာင္ တရား၀င္ၿပန္မၿဖစ္ဘူးလို့ မေၿပာႏိုင္တဲ့အခ်ိန္ေရာက္ေနပါၿပီ။
ဆိုခဲ့တဲ့အဲ့ဒီအေရး(၃)ေရးေၾကာင့္ ၿမန္မာတိုင္းရင္းသားကြန္ၿမဴနီတီအတြင္းမွာတေယာက္နဲ့တေယာက္၊ မေခၚႏိုင္မေၿပာႏိုင္ေတြစၿဖစ္ေနတာကို၊ ၀မ္းနည္းဘြယ္ေတြ့ရပါတယ္။ မိတ္ေဆြခ်င္းေတာင္အခ်င္းခ်င္း လက္တို့ၾကလို့၊ သူကေတာ့ ဘယ္ဘက္က၊ ငါကေတာ့ဘယ္သူ့ကိုေထာက္ခံတယ္ဆိုတဲ့ ဂိုဏ္းဂဏ ၀ိ၀ါဒ ကြဲၿပားမွုေတြစေတြ့ေနရပါၿပီ။ အရင္ကေၿပာမနာဆိုမနာခင္မင္းရင္းႏွီးခဲ့ၾကရာကေန၊ ခုခ်ိန္ အခ်င္းခ်င္း ေရွာင္ဖယ္တဲ့အၿဖစ္ေတြေတြ့ေနရပါၿပီ။ မိတ္ေဆြေရာင္းရင္းခ်င္းလားဆိုေတာ့၊ အဲ့ဒီမွာတင္ မရပ္ပါဘူး။ ေမာင္ႏွမခ်င္း၊ လင္မယားခ်င္း၊ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းခ်င္း အက္ေၾကာင္းေတြစေတြ့ေနၾကရပါၿပီ။ အလုပ္ခြင္ထဲမွာ၊ စီးပြားဖက္ထဲမွာ သူ့လူငါ့လူေတြၿဖစ္လာၾကပါၿပီ။ ကိစၥတခုကိုတရားနည္းလမ္းတက် နည္းနဲ့မရႏိုင္ဘူးလို့ထင္တာနဲ့၊ ရႏိုင္တဲ့အဓမၼနည္းေတြစသံုၿပီး၊ ကိုယ္က်င့္တရားေတြေဖါက္ဖ်က္ေန ၾကပါၿပီ။ သူလုပ္ရင္ငါလည္းလုပ္မွဆိုတဲ့ သူႏိုင္ငါႏိုင္အၿပိဳင္စိတ္ေတြေမြးေနၾကပါၿပီ။ သမီးရည္းစားခ်င္း
ေတာင္ ၀ိ၀ါဒမတူတာေၾကာင့္ ကြဲၾကၿပဲၾကတာေတြရွိလာပါၿပီ။ လမ္းခြဲၾကတာေတြရွိလာပါၿပီ။
တိုတိုေၿပာရရင္ မေတာ္မတရားမွုေတြၾကီးစိုးတဲ့ေခတ္ထဲကိုခ်င္းနင္း၀င္ေရာက္ေနပါၿပီ။
ေဆာင္ရန္ေရွာင္ရန္ေလးေတြေဆြးေႏြးၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။
(က) လူမွုကြန္ယက္ေတြမွာ တဖက္ေဇာင္းနင္းက်မဲ့ အေရးအသား၊ ကိုးကားေဖၚၿပမွုေတြေရွာင္ၾကပါ။
(ခ) အလုပ္ခြင္ေတြမွာအဲ့ဒီအေရး(၃)ေရးကို စကားအၿဖစ္မေဆြးေႏြးမိၾကပါေစနဲ့။ အၿခားသူေတြေဆြး
ေႏြးတာနဲ့ၾကံဳရင္ ေရွာင္ရွားပါ။ မတတ္သာလို့ပါ၀င္ေဆြူးေႏြးေနရရင္၊ ေယဘူယ်က်ၿပီးအစြန္းလြတ္တဲ့
စကား/ေ၀ါဟာရကိုသာသံုးပါ။
(ဂ) မိသားစုေမာင္ႏွမသားခ်င္း အေရးကိစၥေတြအတိုက္ဆိုင္မွုၿဖစ္ခဲ့ရင္၊ အခ်င္းခ်င္းေမးေငါ့တဲ့အၿဖစ္မ်ိဳး
မေရာက္မိပါေစနဲ့။ ေသြးသားဆိုတာကင္းလို့မရတဲ့ကိစၥမို့၊ ကိုယ္ကသေဘာထားၾကီးေၾကာင္းကိုၿပပါ။
(ဃ) ငါ့စကားႏြားရ ေၿပာႏိုင္တာကိုဂုဏ္မယူၾကပါနဲ့။ နားလည္တဲ့လူမ်ိဳးက ကိုယ့္အေပၚအထင္မၾကီးမဲ့ အၿပင္၊ ေတာ္ေတာ္သေဘာထားေသးသိမ္ေအာက္တန္းက်တဲ့လူလို့ စိတ္ထဲ ကမွတ္ယူသြားႏိုင္တယ္ ဆိုတာကိုၿမင္ေအာင္ၾကည့္တတ္ၾကပါ။ ေနရင္းထိုင္ရင္း ကိုယ့္ထမင္းကိုယ္စားၿပီး သိကၡာက်သြားႏိုင္ တာကိုသတိၿပဳၾကပါ။
(င) ဒီကမၻာေလာကၾကီးမွာ လူသားေတြဟာ မိမိတိုးတက္ရာတိုးတက္ေၾကာင္းရွာၾကသူေတြခ်ည့္ပါဘဲ။ အားလံုးဟာလူသားေတြပါဘဲ။ ေနရာေဒသေမြးဖြားရာအရပ္ေပၚပမူတည္ၿပီး၊ အသားအေရာင္၊ ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မွု ကြဲသြားၾကရတာပါ။ လူလူခ်င္းကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္နဲ့ သူလည္းလူ သားဘဲဆိုတဲ့စိတ္ကိုၾကံဖန္ေမြးႏိုင္ၾကဘို့လိုပါတယ္။ ကိုယ္လြန္တယ္လို့သတိရခ်ိန္မွာ ေနာက္ၿပန္ဆုတ္
ဘို့နဲ့မိမိစိတ္ကိုၿပင္ဆင္ၾကဘို့စိတ္အေလ့အထၿပဳၾကဘို့လိုပါတယ္။
(စ) ႏိုင္ငံေရးဟာညစ္ေပတဲ့အ၀တ္တခုနဲ့တူတယ္လို့ဆိုခဲ့ရင္၊ အဲ့ဒီညစ္ေပတဲ့အ၀တ္နဲ့ မိမိကိုယ္ကို မသုတ္မိဘို့ကသာလို့အေရးၾကီးပါတယ္။
(ဆ) လူ့သေဘာသဘာ၀ဟာတကိုယ္ေကာင္းဆန္တတ္တဲ့သေဘာရွိတတ္တာမို့၊ ဘာကိစၥဘဲၿဖစ္ၿဖစ္ ကိုယ္ကအႏိုင္ရခ်င္တတ္ေလ့ရွိပါတယ္။ ထိုနည္းတူ မိမိေၿပာတဲ့စကားမွန္ကန္ေၾကာင္းသက္ေသရွာ
ေလ့ရွိတတ္ၾကပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ သူ့စည္းကိုယ့္စည္းကိုၿမင္ေအာင္ၾကည့္ပါ။ ကိုယ္ရဲ့ေၿပာစကား၊ အမူအယာဟာ တဖက္သူအေပၚက်ဴးလြန္ထိပါးမွုၿဖစ္တတ္ပါတယ္။ ကိုယ္မွားေၾကာင္းေတာင္းပန္
ဘို့၀န္မေလးၾကပါနဲ့။
အခ်ဳပ္ေၿပာရရင္- အေမရိကနဲ့ၿပည္ပတခြင္ေရာက္ေနၾကသူေတြတေယာက္မက်န္ဟာ၊ အဲ့ဒီ ႏိုင္ငံေတြမွာ Second tier citizens ေတြၿဖစ္ပါတယ္။ ဗ်ဳိင္းဟာက်ီးမၿဖစ္ႏိုင္သလို၊ က်ီးဟာလည္း ဗ်ိဳင္း
မၿဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ကိုယ္ကက်ီးၿဖစ္ခဲ့ရင္ တဖက္လူကဗ်ိဳင္းလို့မၿမင္ႏိုင္သလို၊ ကိုယ့္ကိုဗိ်ဳင္းလို့ေၿပာခဲ့ရင္
လည္းအဲ့ဒီစကားက အႏွစ္သာရပါတဲ့စကားအမွန္လို့ဆိုလို့မရပါဘူး။ ထိုနည္းတူဘဲ ကိုယ္ကေရာေရာင္ၿပီး၊ တဖက္ႏိုင္ငံၾကီးသားအၾကိဳက္ေတြကိုမ်က္ေစ့မွိတ္ၿပီး၊ ကိုယ္ကလည္းလူၿဖဴမ်ိဳး ဘဲလို့ထင္ရင္ေတာ့တက္တက္စင္ေအာင္မွားပါလိမ့္မယ္။ ကိုယ့္ကိုၿပံဳးၿပတိုင္း အဟုတ္မထင္ၾကပါနဲ့။ ကိုယ္စခဲ့တဲ့ဘ၀ကိုမေမ့ၾကပါနဲ့။ သူတို့ၾကားထဲၿဖစ္တဲ့အားၿပိဳင္မွုေတြၾကားထဲမွာကိုယ္ၾကားမညပ္မိၾက ဘို့တိုက္တြန္းလိုက္ပါရေစ။ ။
No comments:
Post a Comment